This is what you need to read :)

My photo
Mukah, Sarawak, Malaysia
Assalamu'alaikum warahmatullah sahabat. ;) Blog saya ni, secara jujurnya bukanlah seratus peratus hasil tulisan saya , tapi adalah kombinasi antara tulisan saya dan juga orang lain . Terima kasih sudi melawat ! ^^ Muhasabah diri sendiri itu perlu, mengajak orang lain bermuhasabah itu harusssslah ! ^^ Mengingatkan diri sendiri itu perlu, mengingatkan orang lain itu harusssslah ! ^^ Menyayangi diri sendiri itu perlu, menyayangi orang lain itu harussssslah ! Saya bertinta dengan lafaz Lailahaillallah Muhammadur Rasulullah ! Allahuakbar ! Macam-macam ada. Moga memberi manfaat untuk semua ! ^-^ Allahumma ameen. Teruskan melawat, selamat membaca ! ^-^

Tuesday, November 29, 2011

Peristiwa Ayam Kena Potong

 

Assalamu'alaikum warahmatullah .

Aku pernah cakap kat kawan-kawan , waktu cuti macam ni lah paling sesuai untuk seorang pelajar perempuan belajar untuk jadi seorang wanita , isteri dan jadi ibu . Jadi , cuti sekolah ni aku buat keputusan untuk belajar masak , tapi belajar bukan bermakna aku tak tau langsung . Hehe , cuma aku nak belajar yang complicated je , tak la jemu makan yang simple . Boleh gak aku bagi mak aku makan best , ye tak ? Hebat kan aku ? :P Tapi , aku bukan nak story pasal masak-memasak ni . Hehe , aku memang selalu nak ambik kesempatan . Korang selalu ? Tak kan ? Aku ambik kesempatan belajar masak sambil kaitkan ngan konsep fizik . 

Nak diikutkan cerita , kakak aku suruh aku keluarkan dada ayam dari freezer pastu potong . Tapi , dia tinggalkan pulak aku sorang-sorang kat dapur . Aku nak bagitau jujur ni , aku pernah la buat kerja potong-memotong ayam ni tapi mesti ada guider . Tapi kali ni akak aku tinggalkan aku ? Adoi , mentang-mentang aku cakap aku nak belajar masak , boleh pulak dia suruh aku buat sorang-sorang . Ok , aku tak peduli ! Aku terus rendam ayam tu dalam besen sebab ayam tu beku lagi . 0C la katakan , jadi kalau aku letak air , gerenti la ais yang buat ayam tu beku pun cair sebab the ice absorbed heat . Aku tunggu dua minit , alahai malasnya jadi aku pun tanya kakak sama ada ayam tu dah boleh potong ataupun tak . Ok on , boleh potong ! Aku pun ambik la pisau , aku dengan sekuat tenaga nak potong ayam tu , tapi tak da apa-apa yang jadi . Laa , patutla . Pisau tu tumpul ! Then , aku tanya mak mana pisau yang tajam lagi berkilat . Mak suruh aku asah sikit pisau tu , jadi aku pun asah . Alahai , bila aku asah pisau kat batu pengasah , ada satu bunyi yang aku sangat la tak tahan mendengarnya ! Friction force between the knife and batu pengasah mata pisau tu . Mengeluarkan bunyi yang menyakitkan telinga , kot-kot geseran yang berlaku tu turut menghasilkan vibration , sebab tu la kot keluar bunyi yang teruk tu . Ni dah perah otak ngan teori fizik ni ! Geseran antara mata pisau yang tumpul ngan batu pengasah tu buat surface are mata pisau tu makin kecik , so gerenti la pisau tu nanti makin tajam . Yes ! Alhamdulillah , senang la kerja aku nak potong ayam . Hehe . Aku pun terus la mengasah mata pisau itu dengan sekuat hatiku walaupun bunyi yang ada sangat membuat aku sakit hati , sebab aku makin tekan pisau tu ke permukaan batu pengasah tu la kot . Haha , makin besar friction force , makin besar la kot vibration , sebab tu sound wave pun makin besar . Hehe , memandai je aku ni .

Dah siap asah mata pisau ! Masa untuk potong dada ayam yang tersayang ! Aku potong ayam , aku tekan mata pisau ! Ni pulak guna konsep tekanan ni . Kan mata pisau tu dah makin kecik and sharper , jadi aku guna sikit je energy pun ayam tu dah siap aku potong . Hehe , terasa hebat pulak aku . Bukan ujub ni , tapi syukur ! Hehe . Ayam aku dah siap potong dengan aplikasi konsep dalam tajuk heat , forces and pressure dalam buku teks Physics form 4 . Yang sound waves ngan vibration tu rasanya bab waves dalam buku teks Physics form 5 la agaknya .

Sampai di sini sahaja . ^__^

Salam'alaik . Jazakallah khairan kerana membaca di blog ana . Maaf andai ada perkataan ana yang kurang menyelesakan . Ana juga manusia yang sering khilaf . Datang lagi ya . Doakan ana ! ^___^

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tentang Mahabbah Pelangi Ilahi :

Pemandangan indah? Hakikat sebelumnya dia benci dua perkataan itu.Masa berlalu seperti biasa, seterusnya meninggalkan cerita benci keterbelakang. Tapi, suatu pertemuan itu itu membibitkan rasa yang tak pasti. Suatu perkenalan itu merubah kebencian menjadi satu rasa. Rasa yang indahnya bagai dunia sentiasa dipenuhi rona-rona pelangi yang tak akan pernah pergi biar malam menjenguk siang.
Benarlah kata orang, cinta itu tidak akan suci tanpa redha Ilahi. Di tengah perjalanan menuju redha Pencipta, syaitan berjaya merasuk kononnya cinta Islamik. Pada hakikatnya, ISLAMIK ROMANTIK.
Namun bila cahaya hidayah hadir di jiwa, Allah menggunakan kesakitan setelah beribu dosa itu untuk dia dan dia mencari cinta-Nya. Kerana hati dia dan dia, dekat pada Dia, syaitan akhirnya tewas membuai rasa.

Hawa menuju Pencipta.
Adam mencari Pencipta.
Kerana dengan cinta Pencipta, mereka melahirkan cinta.

Selamat membaca !

This is the link of the first post of Mahabbah Pelangi Ilahi :