This is what you need to read :)

My photo
Mukah, Sarawak, Malaysia
Assalamu'alaikum warahmatullah sahabat. ;) Blog saya ni, secara jujurnya bukanlah seratus peratus hasil tulisan saya , tapi adalah kombinasi antara tulisan saya dan juga orang lain . Terima kasih sudi melawat ! ^^ Muhasabah diri sendiri itu perlu, mengajak orang lain bermuhasabah itu harusssslah ! ^^ Mengingatkan diri sendiri itu perlu, mengingatkan orang lain itu harusssslah ! ^^ Menyayangi diri sendiri itu perlu, menyayangi orang lain itu harussssslah ! Saya bertinta dengan lafaz Lailahaillallah Muhammadur Rasulullah ! Allahuakbar ! Macam-macam ada. Moga memberi manfaat untuk semua ! ^-^ Allahumma ameen. Teruskan melawat, selamat membaca ! ^-^

Sunday, November 27, 2011

Dia seperti pelangi , tapi tak semua orang nampak !

Assalamu'alaikum warahmatullah .
Pagi itu setelah solat subuh , aku duduk di sejadah . Berbicara dengan Tuhanku tentang satu jiwa yang selalu ku rindui . Berbicara dengan Tuhanku yang Maha Mengetahui apa yang berlaku antara hatiku dan hati insan itu . Dia ... Dia seperti sesuatu yang indah ... Tapi , tak semua orang nampak . Dia seperti sesuatu yang berwarna-warni . Pelangi ... Dia seperti pelangi !
Aku selalu memohon kepada-Nya . Bicaraku pada cinta teragungku , Allah . Aku memohon agar Dia mendekatkan hatiku dengan-Nya . Aku memohon agar Dia mendekatkan hati jiwa yang aku rindu dengan-Nya . Aku memohon kepada kekasihku yang agung , Allah . Aku memohon untuk terus mendekatkan hatiku dengan hati dia yang ku rindu . Dan satu pintaku pada Allah , dekatkanlah hati-hati kami namun Engkau jauhkanlah diri kami masing-masing sebelum lafaz "Aku terima nikahnya".
Dan kini , saat ini di hari ini . Aku masih seperti hari-hari yang lalu , merindui jiwa yang ku sayangi . Hari itu , dia mengatakan kepadaku untuk tidak berhubung agar ikatan antara kami terjaga serta mendapat redha Ilahi . Alhamdulillah , syukur kepada-Mu kerana sesungguhnya diriku juga turut menginginkan hal yang sama . Aku tidak ingin terbuai jauh dalam khayalan yang sesungguhnya tidak menjanjikan aku kepada segunung kebahagiaan !
Hatiku selalu berdetik mengatakan , "Apakah doaku didengar dan dimakbulkan Allah ?" .. Ah ! Aku alpa , bukankah Dia Maha Mendengar segala sesuatu ? Dan Allah , akan membantu hamba-Nya yang meluruskan sesuatu niat . Segala puji bagi-Nya ! Ya Tuhanku , andai benar doaku dimakbulkan , bantulah aku dan jiwa yang ku rindui untuk terus istiqamah dengan keputusan yang kami pilih dengan penuh keyakinan ini ! Engkau putikkanlah cinta dan rindu itu kerana-Mu . Andai benar rasa itu kerana-Mu oh Allah , Engkau jagalah ikatan kami dengan batasan syariat agar cinta itu membawa kami ke syurga . Inilah masanya untukku mensolehahkan diriku buat dirinya , dan jiwa yang kurindui untuk mensolehkan dirinya buatku .
Aku sendiri dalam sepiku . Namun itu tidak bererti aku sunyi . Allah knows best ! Dia tahu apa yang terbaik untukku , dan Dia tahu apa yang terbaik untuk jiwa yang ku sayangi . Aku harus akur , jiwa yang ku rindui juga harus akur . Aku bersyukur pada Allah yang memiliki hatiku . Syukur pada Allah yang berkuasa membolak-balikkan  hatiku ini . Kerana walaupun aku keseorangan , tapi Allah tidak pernah membenarkan aku dalam kesunyian ! Allah , anehnya yang ku rasakan . Biarpun tanpa jiwa yang ku rindui , aku gembira seperti tiada lagi esok untukku terus gembira . Aku tertawa bagai tiada lagi esok untukku tertawa . Aku tersenyum bagaikan tiada lagi esok untukku tersenyum . Subhanallah ! Hebatnya kuasa Allah , hebatnya kuasa Allah yang Maha Mengubah sesuatu keadaan . Andai kiranya diriku adalah aku yang dahulu , pasti aku tiada kekuatan untuk menghadapi hidup tanpa jiwa yang ku rindui . Namun kini , aku terasa lebih mendambakan cinta dan rindu kepada Penciptaku , agar dia juga menyuburkan ikatan antara aku dan jiwa yang ku rindui .
Mungkin memang benar , pada saat ini , aku tiada jiwa yang kurindui untuk menemaniku . Tapi , aku ada Dia ! Allah yang akan selalu menemaniku dalm sepi dan rinduku . Dia yang akan selalu berbicara dengan hatiku agar aku tidak lupa akan-Nya . Allah , indahnya perasaanku saat ini . Terima kasih Allah kerana Engkau melenyapkan segala resah gelisah di hatiku sebagaimana seharusnya satu hati merindui cintanya ! Aku bahagia ya Allah . 
Jiwa yang kurindui . Dia yang seperti sesuatu yang berwarna-warni . Dia yang seperti pelangi ... Tuhanku , pilihkanlah dia untukku . Satukan hatinya dengan hatiku . Aku memilih dia ya Allah , tapi Engkau lebih Mengetahui siapa yang akan mendampingiku nanti . Dia yang selalu hadir dalam istikharahku , aku memilih dia dan aku berharap Allah pilihkan aku untukknya . Tuliskanlah nama aku dan dia sebagai pasangan syurga di sejadah cinta .

Aku rindu ...

Salam'alaik . Jazakallah khairan kerana membaca di blog ana . Maaf andai ada perkataan ana yang kurang menyelesakan . Ana juga manusia yang sering khilaf . Datang lagi ya . Doakan ana ! ^___^

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tentang Mahabbah Pelangi Ilahi :

Pemandangan indah? Hakikat sebelumnya dia benci dua perkataan itu.Masa berlalu seperti biasa, seterusnya meninggalkan cerita benci keterbelakang. Tapi, suatu pertemuan itu itu membibitkan rasa yang tak pasti. Suatu perkenalan itu merubah kebencian menjadi satu rasa. Rasa yang indahnya bagai dunia sentiasa dipenuhi rona-rona pelangi yang tak akan pernah pergi biar malam menjenguk siang.
Benarlah kata orang, cinta itu tidak akan suci tanpa redha Ilahi. Di tengah perjalanan menuju redha Pencipta, syaitan berjaya merasuk kononnya cinta Islamik. Pada hakikatnya, ISLAMIK ROMANTIK.
Namun bila cahaya hidayah hadir di jiwa, Allah menggunakan kesakitan setelah beribu dosa itu untuk dia dan dia mencari cinta-Nya. Kerana hati dia dan dia, dekat pada Dia, syaitan akhirnya tewas membuai rasa.

Hawa menuju Pencipta.
Adam mencari Pencipta.
Kerana dengan cinta Pencipta, mereka melahirkan cinta.

Selamat membaca !

This is the link of the first post of Mahabbah Pelangi Ilahi :