This is what you need to read :)

My photo
Mukah, Sarawak, Malaysia
Assalamu'alaikum warahmatullah sahabat. ;) Blog saya ni, secara jujurnya bukanlah seratus peratus hasil tulisan saya , tapi adalah kombinasi antara tulisan saya dan juga orang lain . Terima kasih sudi melawat ! ^^ Muhasabah diri sendiri itu perlu, mengajak orang lain bermuhasabah itu harusssslah ! ^^ Mengingatkan diri sendiri itu perlu, mengingatkan orang lain itu harusssslah ! ^^ Menyayangi diri sendiri itu perlu, menyayangi orang lain itu harussssslah ! Saya bertinta dengan lafaz Lailahaillallah Muhammadur Rasulullah ! Allahuakbar ! Macam-macam ada. Moga memberi manfaat untuk semua ! ^-^ Allahumma ameen. Teruskan melawat, selamat membaca ! ^-^

Saturday, November 26, 2011

Friends will come and go !

Assalamu'alaikum warahmatullah .

"Friends come and go . No one will stay forever . But, Allah does !"
Hari ni timbul keinginan ana untuk menulis tentang seorang sahabat lama ana . Sahabat ana yang baik , yang dulunya selalu menemani di waktu-waktu sepi . Sahabat ana yang baik , yang dulunya selalu bertanyakan khabar ana . Sahabat ana yang baik , yang dulunya sering memberi sokongan kepada ana . Sahabat ana yang baik , yang dulunya selalu mengungkapkan kata indah kepada ana . Sahabat ana yang baik , yang setelah itu menghilang tanpa kata . Ana simpan kemas kisahnya di lipatan minda ....

Tapi hari ini . Sahabat ana yang baik , muncul kembali menghulur salam dan kata rindu . Allahuakhbar ! Sesungguhnya pertemuan dan perpisahan itu adalah rencana-NYA . Ana bingung , terkadang sejujurnya ada rasa marah , hampa , kecewa , benci . Sejujurnya , ana tak ingin sesiapa pun kembali kepada ana setelah dia pergi meninggalkan ana ! Hati ana sakit apabila dia pergi , tapi lebih sakit apabila dia datang kembali . Sahabat ana yang baik , masih mampukah ana bersahabat denganmu sebaik dahulu ? Sanggupkah ana terus dilukakan oleh seorang sahabat ? Ana sendiri tak mampu untuk menjawab persoalan itu !
Ana mencuba untuk melakukan yang terbaik , untuk sahabat ana yang baik . Sehinggalah sahabat ana yang baik mengeluarkan kata-kata ini .

"Maaf sebab menghilang selama ni . But , I respect you ! Walaupun saya lama tak hubungi awak , tapi awak tetap layan saya dengan baik . That's why , saya tak malu untuk menyatakan , saya rindu awak !"


Allah ! Tersentap hati ana mendengarkan itu . Sahabat , ana bukannya tidak marah . Apa lagi kecewa dengan sikap sahabat . Ana sakit , ana kecewa sangat ! Tapi , sahabat mahu ana memperlakukan sahabat seperti apa ? Apa ana patut marah dan terus membenci sahabat ? Itu tak mungkin ana lakukan ! Sahabat , sepuluh jari ana susun untuk memohon maaf kerana di sudut hati ana , sememangnya sakit , marah kecewa denganmu ya sahabat . Allah , ampuni hamba-MU kerana menyimpan perasaan itu .
Sahabat , ana tidak mau mengikut kata hati . Seperti entri ana yang sebelumnya , ana sendiri mengatakan begini : "Jangan ikut hati , nanti hati mati" . Na'udzubillah ! Ana tak mau hati ana mati . Jadi sahabat ana yang baik , kali ini jagalah hati ana dengan sebaik yang mungkin . Sesungguhnya ana tidak punya keyakinan , andai sehabat meninggalkan ana sekali lagi , mampukah ana untuk terus memperlakukan sahabat ana yang baik ini dengan cara penuh hormat ? Maafkan ana sahabat , walaupun ana sangat tak pasti , ana akan cuba untuk terus memeperlakukan sahabat dengan baik , insya-Allah !
Salam'alaik . Jazakallah khairan kerana membaca di blog ana . Maaf andai ada perkataan ana yang kurang menyelesakan . Ana juga manusia yang sering khilaf . Datang lagi ya . Doakan ana ! ^___^

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tentang Mahabbah Pelangi Ilahi :

Pemandangan indah? Hakikat sebelumnya dia benci dua perkataan itu.Masa berlalu seperti biasa, seterusnya meninggalkan cerita benci keterbelakang. Tapi, suatu pertemuan itu itu membibitkan rasa yang tak pasti. Suatu perkenalan itu merubah kebencian menjadi satu rasa. Rasa yang indahnya bagai dunia sentiasa dipenuhi rona-rona pelangi yang tak akan pernah pergi biar malam menjenguk siang.
Benarlah kata orang, cinta itu tidak akan suci tanpa redha Ilahi. Di tengah perjalanan menuju redha Pencipta, syaitan berjaya merasuk kononnya cinta Islamik. Pada hakikatnya, ISLAMIK ROMANTIK.
Namun bila cahaya hidayah hadir di jiwa, Allah menggunakan kesakitan setelah beribu dosa itu untuk dia dan dia mencari cinta-Nya. Kerana hati dia dan dia, dekat pada Dia, syaitan akhirnya tewas membuai rasa.

Hawa menuju Pencipta.
Adam mencari Pencipta.
Kerana dengan cinta Pencipta, mereka melahirkan cinta.

Selamat membaca !

This is the link of the first post of Mahabbah Pelangi Ilahi :