This is what you need to read :)

My photo
Mukah, Sarawak, Malaysia
Assalamu'alaikum warahmatullah sahabat. ;) Blog saya ni, secara jujurnya bukanlah seratus peratus hasil tulisan saya , tapi adalah kombinasi antara tulisan saya dan juga orang lain . Terima kasih sudi melawat ! ^^ Muhasabah diri sendiri itu perlu, mengajak orang lain bermuhasabah itu harusssslah ! ^^ Mengingatkan diri sendiri itu perlu, mengingatkan orang lain itu harusssslah ! ^^ Menyayangi diri sendiri itu perlu, menyayangi orang lain itu harussssslah ! Saya bertinta dengan lafaz Lailahaillallah Muhammadur Rasulullah ! Allahuakbar ! Macam-macam ada. Moga memberi manfaat untuk semua ! ^-^ Allahumma ameen. Teruskan melawat, selamat membaca ! ^-^

Sunday, June 26, 2011

Allah , berikanlah aku hidayah-MU .

Assalamu'alaikum ..
Malam itu , aku teringat kata-kata ustazah ketika  tengah menyiapkan kerja sekolah ..
Azan Isyak berkumandang dari masjid At-Taqwa , memanggil ummat-NYA menunaikan kewajiban kepasa Allah Ya Rabbul Izati ..
Ustazah cakap , "solat Isyak dengan niat menambahkan solat sunat setelah siap mendirikan solat fardhu .."
Aku pun berniat nak buat macam tu , almaklumlah aku belajar "kerjakan perkara sunat untuk menampung amalan wajib" . Semoga ibadah diterima Allah SWT , insya-Allahu ameen ..
Lepas tu , aku pergi makan dan buat kerja sekolah dulu ..

Seusai kerja ana , ana pun ambik wuduk nak solat ..
Lepas solat fardu Isyak , alhamdulillah . selesai !
Ana pun buat satu lagi janji ana dengan Allah melalui niat , untuk sembahyang sunat pada malam tu ..

-belum sampai kepada point cerita yang sebenar-

Setelah solat , aku teringat bagaimana perangai aku dulu ..
Bagaimana hidup aku dengan famili ?
Macam mana hubungan aku dengan para sahabat perempuan ?
Macam mana pulak pergaulan aku dengan yang bukan halal bagi aku ?
Macam mana sikap aku kepada orang lain ?
Betulkah perkara yang aku buat ?
Tak salah ke aku buat macam tu ? Macam ni ?
Bagaimana dengan hati aku ?
Adakah sentiasa ingat kepada cinta teragung kepada Allah SWT ?
Ataukah selalu alpa oleh nikmat dunia ?
Hormatkah aku pada ibu ?
Adakah aku mendoakan kesejahteraan roh arwah abah ?
Bagaimana sikap aku dengan guru aku ?
Beradabkah ataupun menganggap enteng tentang sopan santun ??


Dalam zikir , aku teringat semua benda tu , semua persoalan tu ..
ASTAGHFIRULLAHAL'AZIM ! Apa yang dah aku buat ?
Aku menangis , menangis memohon ampunan daripada Allah SWT ...
Alhamdulillah , aku dah banyak mengubah perkara yang aku persoalkan pada diri sendiri ..
Semoga ditetapkan hati ini hanya pada Yang Esa .
Pada Allah SWT !
Subhanallah , Masyaallah , Alhamdulillah , Allahuakbar !
Allah memang Maha Kuasa , Maha Pengasih , Maha Penyayang ! Maha Penerima Taubat ! Maha Pendengar doa !
Allah campakkan rasa ini dalam hati aku , terima kasih Ya Allah atas nikmat yang tidak terhingga yang Engkau berikan pada hamba-Mu ini .
Terima kasih kerana sentiasa mendengar rayuan aku , dalam usaha menjadi seorang manusia , hamba-MU yang berada dalam redha-Mu . Terus berusaha untuk menggapai REDHA itu .
Semoga air mata ini , akan menjadi penyokong kekuatan ku , kesabaran ku , insya-Allah .
Air mata kerana-Mu Ya Allah , ampuni khilaf dan salah selama ini .

Ya Allah , betapa bersyukurnya rasa ini , meninggal perkara larangan-Mu ..
Terima kasih kepada kakak-kakak yang banyak membantu aku .
Uhibbukifillah . <3

Alhamdulillah , kini aku rasa lebih tenang kerana Allah sentiasa ada untuk aku ..
Dalam kegembiraanku ..
Dalam kesihanku ..
Dalam keraguanku ..
Dalam kekeliruanku ..

Memujuk hati yang tengah merajuk ingin dipujuk dengan Surat Cinta daripada-Nya .
iaitu Al-Quran ...
Melempiaskan rindu pada-Nya dengan sentiasa mengingatinya tanpa rasa berdosa kerana Dia adalah Pencipta ku ,
mengingati dengan zikrullah ..
Melegakan kemarahan aku dengan beribadat kepada-Nya ,
iaitu dengan berwuduk .. semoga terhapus dosa-dosa kecil ku..
Menggembirakan dan sama-sama bergembira dengan aku, saat aku mendapat nikmat-Nya ,
dengan bersyukur ..
Mengingatkanku agar tidak riak dengan nikmat-Nya dengan sentiasa memuji-Nya ,
iaitu dengan mengucapkan ALHAMDULILLAH .

Semoga usaha ini berterusan .. ^____________^
Allah sentiasa menyokong perkara di atas niat yang baik ..
Jika tidak , ianya hanya kerana Dia lebih tahu apa yang terbaik .
Atau sebagai ujian kepadaku ..
"Sampai bila aku hendak mengaku beriman tanpa diuji oleh-Nya ?"
Allah knows best !
"boleh jadi kamu tidak menyukai sesuatu , padahal ia amat baik bagi kamu , dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagi kamu , Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"
[Al-Baqarah : 216]
Salam'alaik . Jazakallah khairan kerana membaca di blog ana . Maaf andai ada perkataan ana yang kurang menyelesakan . Ana juga manusia yang sering khilaf . Datang lagi ya . Doakan ana ! ^___^

4 comments:

  1. ^___^ pengalaman .. alhamdulillah ...

    ReplyDelete
  2. pengalaman anda sungguh menarik & indah..

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah .. semuanya datang daripada Allah .. :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tentang Mahabbah Pelangi Ilahi :

Pemandangan indah? Hakikat sebelumnya dia benci dua perkataan itu.Masa berlalu seperti biasa, seterusnya meninggalkan cerita benci keterbelakang. Tapi, suatu pertemuan itu itu membibitkan rasa yang tak pasti. Suatu perkenalan itu merubah kebencian menjadi satu rasa. Rasa yang indahnya bagai dunia sentiasa dipenuhi rona-rona pelangi yang tak akan pernah pergi biar malam menjenguk siang.
Benarlah kata orang, cinta itu tidak akan suci tanpa redha Ilahi. Di tengah perjalanan menuju redha Pencipta, syaitan berjaya merasuk kononnya cinta Islamik. Pada hakikatnya, ISLAMIK ROMANTIK.
Namun bila cahaya hidayah hadir di jiwa, Allah menggunakan kesakitan setelah beribu dosa itu untuk dia dan dia mencari cinta-Nya. Kerana hati dia dan dia, dekat pada Dia, syaitan akhirnya tewas membuai rasa.

Hawa menuju Pencipta.
Adam mencari Pencipta.
Kerana dengan cinta Pencipta, mereka melahirkan cinta.

Selamat membaca !

This is the link of the first post of Mahabbah Pelangi Ilahi :