This is what you need to read :)

My photo
Mukah, Sarawak, Malaysia
Assalamu'alaikum warahmatullah sahabat. ;) Blog saya ni, secara jujurnya bukanlah seratus peratus hasil tulisan saya , tapi adalah kombinasi antara tulisan saya dan juga orang lain . Terima kasih sudi melawat ! ^^ Muhasabah diri sendiri itu perlu, mengajak orang lain bermuhasabah itu harusssslah ! ^^ Mengingatkan diri sendiri itu perlu, mengingatkan orang lain itu harusssslah ! ^^ Menyayangi diri sendiri itu perlu, menyayangi orang lain itu harussssslah ! Saya bertinta dengan lafaz Lailahaillallah Muhammadur Rasulullah ! Allahuakbar ! Macam-macam ada. Moga memberi manfaat untuk semua ! ^-^ Allahumma ameen. Teruskan melawat, selamat membaca ! ^-^

Tuesday, November 22, 2011

Physics Diary (Kisah yang tak berapa nak benar)

Hari ni aku ngan mak nak kena pergi Miri untuk jemput kakak . Tapi alahaai , kereta mak pulak buat hal . Terasa sangatlah perkara ni menyesakkan jiwa dan raga aku ngan mak . Alangkah malang sekali nasib aku sebab tader POLIS TRAFIK JIWA DAN RAGA . Jadi lepas tu , aku ngan mak pun ambik keputusan untuk naik bas je . Masa aku masuk masuk bas tu , mata aku tersapa satu ayat yang ada kat dinding bas tu . Tulisannya berbunyi , "HAD PENUMPANG : 38 ORANG" . Alahaai , aku cakap , "benda macam ni pun nak bagitahu kat semua orang ke . Bas ni punyalah besar , tapi kedekut nak bawak penumpang ." Betapa dengan penuh ketidakpuasanhatinya dan bersemangatnya aku berkata . Tapi aku sorang je yang dengar sebab aku cakap dalam hati . :P
Aku ingat lagi , masa aku pergi Miri kali yang lepas , jalan punya la bengkang-bengkok . Ya ke ? Aku dah lupa kot sebab sebenarnya aku tidur je sepanjang perjalanan . "Opocot !" Aku terkejut ngan sound effect sekali (dalam hati sekali lagi aku berfikir , betul ke aku ni pandai melatah sebut opocot?) . Dan semua warga yang ada dalam bas tu pun terkejut bersama-sama ngan aku . Rupa-rupanya bas dah mula bergerak . Disebabkan pergerakan bas tu yang sangatlah tiba-tiba , badan aku terasa macam tertolak ke belakang je . Adoyai , bas ni awal-awal dah kejam kat aku , ni yang aku hangin satu badan nih !


Kemudian aku tidur * * *  - zzzzzzzzzz no coverage zzzzzzzzz -


"Opocot , mak !" Sekali lagi aku terkejut sangat-sangat dan yang aku perasan nampaknya seisi bas tu terkejut bersama-sama aku . Rupa-rupanya bas dah tiba ke destinasi . Bas ni memang tak padan ngan badan besar la kan ? Badan besar , tapi gopoh je nak cepat . Bila tekan brek , haru ! Badan semua penumpang pun semua jatuh ke depan . Mengada-ngada , sampai ke sudah nak dengki ngan aku la bas ni !
Haaa ! Baru aku teringat yang aku pernah belajar satu konsep yang ada kaitan ngan perkara ni dalam matapelajaran fizik . Konsep fizik tu adalah INERTIA . Terasa bangga lak sebab teringat konsep ni tengah-tengah seronok nak jemput kakak . Ngehehehe :P BUKAN RIAK ! SYUKUR !
 
         Masa aku mula-mula masuk bas , tulisan had penumpang tu buat aku teringat ayat yang Cikgu Rafie pernah bagitau , "Semakin besar jisim sesuatu objek , maka semakin besarlah inersia yang bertindak ke atas objek tersebut ." Eleh , ni ayat aku je sebenarnya  sebab aku tak tau nak translatekan ayat english tu . Ahaha , maaf ye . Sebenarnya ni yang cikgu bagitau kitorang , "THE LARGER THE MASS , THE LARGER THE INERTIA." Cikgu pun amik dari buku teks je sebenarnya ! Ahaha , gurauuuu . Maaf , jangan marah ya , orang yang sedang membaca . Naaaaaah , patutlah tak boleh bawak banyak sangat penumpang , bimbang nanti berat sangat pulak bas ni , makin besar pulak inertia . Susah nak gerak , susah nak berhenti . What ? Mengapa susah nak bergerak susah nak berhenti ? Laaaa , kan aku dah kasi tau atas tu , "THE LARGER THE MASS , THE LARGER THE INERTIA ."
Waduh waduh , takkan tak faham lagi . Ooppps , lupa . ^__^ Orang yang baca ni kan slow sikit . Hehe . Okay , aku teruskan dengan bayangan aku tentang konsep inertia ni .
Tiba-tiba aku terpaku dan terkelu ! Timbul persoalan-persoalan di mindaku . Kenapa ek badan aku macam tertolak ke belakang masa bas mula nak gerak tadi ? Ade orang tolak aku ke ? Huu , sampainya hati tolak aku !!! Emosional ni ! :P Naa , ini pun ada kaitannya dengan konsep inertia . Apabila bas mula bergerak , badan penumpang akan tertolak ke belakang kerana  inertia mereka bertindak untuk mengawal badan penumpang dalam keadaan rehat . Eh eh , betul ke ayat aku ? Ish , bab translate translate ni aku memang tak master la ! :P  Baik , ni ayat yang betulnya : "When a car start to move, the driver and the pasenggers move backwards because their inertia acting to mantain their position at rest ." Faham sudah ? Waaa , alhamdulillah ! Aku pun faham jugak , bukan kau sorang . Kita faham sama-sama ya , jangan gaduh-gaduh .. ^____^
Persoalan yang seterusnya, hal yang buat aku terkejut daripada tidur , yang badan aku macam tertolak ke depan ! Apa main tolak-tolak ni , tak sopan langsung la . T.T .. Ngengada betul ! Atau takde yang tolak aku ? Atau aku yang tak tau ? Atau yang ni pun ada kaitan ngan inertia ??? "Saya Detektif Conan , bersedia untuk menyiasat !" Hehehe :P .. Hmm , mestilah ada kaitannya dengan konsep inertia tu ! Berapa kali lagi Cikgu Rafie nak cakap, nak terangkan, "Badan penumpang tertolak ke hadapan kerana inertia yang ada cenderung untuk membiarkan badan terus bergerak ke hadapan walaupun bas dah berhenti ." Ahaa , nampak sangat ni bukan ayat Cikgu Rafie . Hmm , ni ayat aku sebenarnya . Korang tak faham aku lagi ke ? Sampai hati korang buat aku macam ni , sepatutnya kita dah saling memahami . Tolonglahhh ! Tolonglah faham yang aku ni FAILED nak translate English ---> Malay . Nak tau ayat bi tu macam mana bunyiknya ? Haa , ni amik la . "When a car stops suddenly, the driver and the passengers surge forwards . This is due to their inertia to keep them moving ."
Faham sudah ? Alhamdulillah ! Excellentnya aku . Ahaha ! BUKAN RIAK !! Tapi syukur alhamdulillah . ^__^ Kata-kata itu doa tau . Jangan lupa tolong amin kan . :)
Banyaknya benda sekeliling ni berkaitan ngan Fizik ! Bagusnya , terbaikk !  ^_^
Salam'alaik . Jazakallah khairan kerana membaca di blog ana . Maaf andai ada perkataan ana yang kurang menyelesakan . Ana juga manusia yang sering khilaf . Datang lagi ya . Doakan ana ! ^___^

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tentang Mahabbah Pelangi Ilahi :

Pemandangan indah? Hakikat sebelumnya dia benci dua perkataan itu.Masa berlalu seperti biasa, seterusnya meninggalkan cerita benci keterbelakang. Tapi, suatu pertemuan itu itu membibitkan rasa yang tak pasti. Suatu perkenalan itu merubah kebencian menjadi satu rasa. Rasa yang indahnya bagai dunia sentiasa dipenuhi rona-rona pelangi yang tak akan pernah pergi biar malam menjenguk siang.
Benarlah kata orang, cinta itu tidak akan suci tanpa redha Ilahi. Di tengah perjalanan menuju redha Pencipta, syaitan berjaya merasuk kononnya cinta Islamik. Pada hakikatnya, ISLAMIK ROMANTIK.
Namun bila cahaya hidayah hadir di jiwa, Allah menggunakan kesakitan setelah beribu dosa itu untuk dia dan dia mencari cinta-Nya. Kerana hati dia dan dia, dekat pada Dia, syaitan akhirnya tewas membuai rasa.

Hawa menuju Pencipta.
Adam mencari Pencipta.
Kerana dengan cinta Pencipta, mereka melahirkan cinta.

Selamat membaca !

This is the link of the first post of Mahabbah Pelangi Ilahi :